[vc_row][vc_column][vc_column_text]
„NAJGORSZA KLASA” – JAK WYZWOLIĆ UKRYTE DOBRO
W każdej szkole znajdą się tzw. „ Trudne Klasy „ Jak z nimi pracować? co zrobić, by sytuacja się poprawiła?
Spotkanie zespołu uczącego daną klasę.
- Określić i nazwać „ trudne zachowania „ uczniów. np.
- Rozmowy podczas lekcji,
- Część uczniów nie reaguje na uwagi zwracane przez nauczyciela – lekceważenie ,
- Koncentracja na rzeczach i przedmiotach nie związanych z tematem lekcji,
- Duża absencja
- Zachowanie nieadekwatne do wieku ucznia,
- Bardzo dużo negatywnych ocen – brak poprawiania ich,
- Zachowania agresywne w stosunku do rówieśników, jak i nauczycieli,
- Używają wulgaryzmów.
2 Ustalić dlaczego się tak zachowują. np.
- Trudności edukacyjne- braki edukacyjne z poprzednich lat szkolnych mogą powodować niską motywację do dalszego działania, brak aspiracji do zdobywania wiedzy i nowych umiejętności.
- Obniżone możliwości intelektualne ucznia,
- Trudności środowiskowe – sytuacja rodzinna, negatywne wzorce zachowań, brak pozytywnych wartości w wychowaniu, niski poziom kultury osobistej,
- Zaburzenia emocjonalne,
- Etykietowanie uczniów,
- W klasie jest kilku uczniów przejawiających specyficzne zaburzenia, które uniemożliwiają pozytywną i efektywną naukę, ( ADHD, ZA, dysleksja,),
3 . Ustalić „mocne strony klasy”. np.
- Potrafią się zachować, gdy podaje się im jasne komunikaty,
- Na porannych lekcjach współpracują,
- Są uzdolnieni artystycznie,
- Potrafią przygotować Apel, i inne uroczystości,
- Są dobrzy z przedmiotów zawodowych,
- Czego potrzebuje „Trudna Klasa”
- Przełamania negatywnego myślenia o sobie,
- Wspólnych sukcesów,
- Wspólnych pozytywnych doświadczeń i przeżyć,
- Sukcesów nauce,
- Pochwał,
- Życzliwości,
- Zrozumienia,
- Pomocy,
- Sprawiedliwości,
- Zmienienia stylu nauczania,
- Zainteresowania problemami uczniów,
- Zdecydowania,
- Jasno wyznaczonych i ustalonych granic ( granice, dają poczucie bezpieczeństwa) .
- Co na nich działa? Np.
- Jasne i proste komunikaty,
- Przewidywalne sytuacje wychowawcze, konsekwencja działań nauczycieli,
- Wyjaśnione i sprawiedliwie rozwiązanie problemu,
- Sprawiedliwe konsekwencje,
- Reagowanie na niewłaściwe zachowania uczniów bezpośrednio po fakcie,
- Zwracanie uczniowi uwagi w rozmowie indywidualnej ( np. po lekcji)
Pamiętajmy zachowanie jest ZŁE, a nie UCZEŃ,
- Co nie działa.? np.
- Zwracanie uwagi przy klasie, chyba że karana jest cała klasa,
- Groźby,
- Krzyki,
- Wpisywanie negatywnych uwag,
- Zawstydzanie,
- Informowanie, że są najgorszą klasą
- Uczucia, jakie przeżywają uczniowie?
- Złość, wściekłość.
- Wstyd, zażenowanie,
- Niskie poczucie własnej wartości,
- Poczucie beznadziejności,
- Jakie koszty ponoszą nauczyciele podczas pracy z taką klasą ? np.
- Stres,
- Zmęczenie,
- Zniechęcenie,
- Złość,
- Rozżalenie,
- Czasami również pojawia się wrogość do klasy.
Co można zrobić, aby poprawić sytuację w klasie. Poprawę sytuacji możemy podzielić na kilka etapów.
I etap – metoda eksperyment –
Cel – przełamanie błędnego koła braku zaufania, negatywnych emocji i coraz mniejszych starań,
Metoda- każdy nauczyciel, uczący w tej klasie w tajemnicy przed uczniami stara się zmienić styl uczenia się i zbudować współpracę.
Działania Klasy – uczniowie wspólnie z wychowawcą oraz pedagogiem omawiają strategie, jak mogą pozytywnie zaskoczyć nauczycieli.
Działania nauczycieli – ( uczniowie nie wiedzą, że nauczyciele mają wspólną strategie)
- Zaskoczyć inną formą prowadzenia zajęć,
- Zaskoczyć życzliwością, zainteresowaniem zrozumieniem,
- Okazać pomoc,
- Docenić starania,
- Bazować na mocnych stronach klasy,
- Pochwalić przed rodzicami,
Ten Etap jest krótkotrwały – ponieważ ma za zadanie sprawdzić nowe możliwości uczniów.
II ETAP
- a) Wzmacnianie zmian w zachowaniu klasy :
Nauczyciele starają się, aby jak największa liczba uczniów chciała z nimi współpracować. np.
- Zachęcają do przyjścia na konsultacje, dodatkowe zajęcia wyrównawcze,
- Doceniają prace, którą wykona uczeń,
- Doceniają starania i chęć wykonania zadania , nie tylko efekt końcowy,
- Pokazanie efektów pracy na forum.
- b) Odwoływanie się do efektów eksperymentu w sytuacjach niewłaściwego zachowania.
Największym wyzwaniem dla nauczycieli jest konsekwentne trwanie na drodze zmiany, zwątpienie przychodzi gdy jest kryzys w klasie. Dzieci obciążone licznymi zaburzeniami, nie wyzbędą się od razu wszystkich złych, niewłaściwych zachowań, w pewnym momencie może nastąpić zwrot akcji i powrócą do swoich poprzednich zachowań, i sądzą że wszystkie dotychczasowe osiągnięcia tracą na wartości. Ważne jest to, aby cały czas realizować strategię zmian w klasie. Dać do zrozumienia wszystkim uczniom, że ich wcześniejsze sukcesy, są wciąż aktualne. Pomocne mogą się okazać takie sformułowania jak:
Pamiętam, że potrafiliście to rozwiązać..,,.. . Wiem, że to umiecie. Wiem, że stać Was na więcej.
Najgorszym co może nauczyciel zrobić jest :
Wy Znowu…., Jak zawsze…. . Znowu to samo…… Zamiast takiego określenia na niewłaściwe zachowania można użyć: Takie zachowanie nie pasuje mi do Was? Oczekuję, że ……
III ETAP – podsumowanie.
Spotkanie zespołu uczącego w klasie i podzielenie się uwagami, sukcesami, opiniami podczas pracy z „ Trudną klasą” i ewentualna modyfikacja.
Opracowała Radwańska Anna
Pedagog i terapeuta
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]